Методичні рекомендації вчителю щодо самоаналізу уроку

В основних напрямках реформи загальноосвітньої та професійної шкіл зазначається, що людина повинна виховуватись у нас непросто носієм певної суми знань, а насамперед, як громадянин суспільства, з притаманними йому переконаннями, мораллю, інтересами, високою культурою праці і поведінки.

У школі урок надійно посів місце основної організаційної форми навчання, де реалізуються його глобальні мета, цілі й завдання всебічного розвитку особистості, формування її інтелектуальних можливостей, здійснення виховання.

Урок можна вважати ефективним, якщо на ньому забезпечується оптимальний зв'язок усього комплексу навчально-виховних цілей, якщо увага і мислення учнів концентруються на основних, провідних ідеях і поняттях теми, що вивчається, пробуджуються і розвиваються навчальні процеси, формуються потреби учнів у знаннях.

Усі ці вимоги до сучасного уроку мотивова ... Читати далі »
Категорія: МО класних керівників | Переглядів: 1380 | Додав: Тетяна | Дата: 08.03.2012 | Коментарі (2)

Схеми аналізу уроків за різними аспектами

Орієнтовна схема повного аналізу уроку

1. Тип і структура уроку:
Тип, структура уроку, його місце серед уроків з теми.
Мета уроку, дидактичні завдання окремих етапів.
Витрата часу.

2. Зміст та методика повторення вивченого:
Повнота та глибина перевірки.
Методика повторення, диференціація завдань.
Кількість задіяних перевіркою учнів.
Об'єктивність та аргументація оцінювання.

3. Вивчення нового матеріалу:
Вимоги програми.
Науковість, зв'язок із життям, систематичність, доступність, співвідношення у матеріалі головного та другорядного.
Відповідність матеріалу цілям та завданням уроку.

4. Методи навчання:
Оснащеність уроку наочними посібниками, дидактичними матеріалами.
Обґрунтованість застосованих методів.
Активізація пізнавальної діяльності.
Використання ... Читати далі »
Категорія: МО класних керівників | Переглядів: 1294 | Додав: Тетяна | Дата: 08.03.2012 | Коментарі (1)

Різнобічний аналіз уроків
Схеми аналізу уроків за різними аспектами. Орієнтовна схема комплексного аналізу уроку. Орієнтовні схеми аналізу уроків відповідно до поставленої мети. Орієнтовна схема самоаналізу уроку. Методичні рекомендації вчителю щодо самоаналізу уроку. Психологічний аналіз уроку. Соціологічний аналіз уроку

Вимоги до сучасного уроку:

1. Урок спрямований на високі кінцеві результати, на підвищення рівня якості й ефективності навчання, на всебічний розвиток особистості.

2. Урок - відносно самостійна ланка у системі навчання.

3. Урок будується як цілісна система взаємодії учителя і учнів на основі співробітництва.

4. Урок будується на основі:
програмних вимог;
урахування можливостей учнів;
урахування можливостей учителя, його творчого потенціалу.

5. Кожен урок має таке дидактичне призначення:
засвоєння нових знань;
формування ... Читати далі »
Категорія: МО класних керівників | Переглядів: 708 | Додав: Тетяна | Дата: 08.03.2012 | Коментарі (1)

Орієнтовна схема самоаналізу уроку

1. Чи відповідає мій урок програмі?
2. Чи правильно мною були визначені і розв'язані на уроці навчальні, виховні і розвиваючі завдання?
3. Чи оптимально було визначено зміст уроку, чи відповідає він завданням?
4. Що було основним, найсуттєвішим на уроці? Чи зумів я акцентувати увагу учнів на його вивченні?
5. Чи вдало визначена структура уроку? Чи була організована на уроці робота із формування основних умінь, навичок, інтересів учнів? Як здійснювались внутрішньопредметний і міжпредметний зв'язки?
6. Які методи і засоби навчання були використані на уроці? Чи були вдалими вибір і поєднання?
7. Які форми навчання (масові, групові, індивідуальні) домінували на уроці? Чи були вдалими їх вибір і поєднання?
8. Чи об'єктивно і відповідно до норм оцінені мною знання учнів?
9. Чи правильно здійснювався на уроці інструктаж, визначалися обсяг і складність домашньо ... Читати далі »
Категорія: МО класних керівників | Переглядів: 697 | Додав: Тетяна | Дата: 08.03.2012 | Коментарі (0)

Вимоги до сучасного уроку в школі
У поглядах на вимоги до уроку варто дотримуватися двох пiдходiв — загальнопедагогiчного і методичного. Останній зумовлений особливостями вивчення конкретної навчальної дисципліни. Ми будемо розглядати загальнопедагогiчнi вимоги, якi є базою для творчого розвитку вимог до уроку i до особливостей фахових методик.
Загалом можна виділити такi групи загальнопедагогiчних вимог до уроку: санiтарно-гiгiєнiчнi, психолого-фiзiологiчнi, дидактичні, виховні .
Для успiшностi процесу навчання передусім необхідно забезпечити природні умови для біологічної життєдіяльності кожного учня, нормального функціонування фізіологічних процесів, якi є важливою передумовою психічної діяльності особистості. Тому на кожному уроці під керівництвом учителя мають бути забезпечені такi санiтарно-гігiєнiчні вимоги: оптимальний повітряний режим, правильне освітлення, належний тепловий режим, чергування різних видів навчальної діяльност ... Читати далі »
Категорія: МО класних керівників | Переглядів: 957 | Додав: Тетяна | Дата: 08.03.2012 | Коментарі (0)

Схема аналізу процесу формування загальнонавчальних умінь і навичок

1. Навчально-організаційні
Учитель на уроці:
оголошує мету уроку;
визначає задачу конкретного етапу уроку;
учить планувати виконання завдання;
учить знаходити найбільш раціональні способи виконання;
учить самооцінці виконуваної роботи.
Учень на уроці:
виконує відповідну роботу, наслідуючи вчителя;
вносить свої елементи;
використовує знання про спосіб творчої діяльності;
опановує відповідні вміння.
2. Навчально-інтелектуальні
Учитель на уроці:
продумано працює над інтелектуальними вміннями та навичками;
реалізує міжпредметну методику їхнього формування;
погоджує свої дії з іншими викладачами;
спирається на вже відоме учням;
уводить уміння практично;
уводить уміння з поясненням їхньої теоретичної основи;
розвиває вміння далі.
Учень н ... Читати далі »
Категорія: МО класних керівників | Переглядів: 691 | Додав: Тетяна | Дата: 08.03.2012 | Коментарі (0)

Програма спостережень на уроці
1. Як вирішуються на уроці основні освітні задачі, включаючи формування загальних і спеціальних умінь і навичок навчальної праці.
2. Як вирішуються на уроці задачі формування світогляду, морального, трудового, фізичного та естетичного виховання.
3. Як вирішуються на уроці задачі розвитку інтересу до навчання, мислення, свободи, емоційної сфери діяльності.
4. Як ураховуються особливості класу при плануванні та рішенні задач уроку.
5. Оптимальність обраної структури уроку й темпу його проведення.
6. Оптимальність змісту уроку (обсяг, складність, доступність, науковість, міжпредметні зв'язки тощо).
7. Оптимальність обраних методів навчання (мета уроку, специфіка класу, тема): словесні наочні та практичні, індуктивні та дедуктивні, репродуктивні та пошукові методи самостійної роботи, методичне стимулювання методів контролю, ефективності контролю.
8. Оптимальність сполучення ... Читати далі »
Категорія: МО класних керівників | Переглядів: 620 | Додав: Тетяна | Дата: 08.03.2012 | Коментарі (0)

Сучасні вимоги до уроку. Вимоги до побудови уроку
1. Відповідність уроку програмі за місцем і часом.
2. Структура уроку та доцільність етапів, їх співвідношення за часом.
3. Ідейність і науковість.
4. Естетичне виховання, емоційні сторони уроку.
5. Подача нового матеріалу.
6. Дотримання принципів розвивального навчання.
7. Зв'язок із життям.
8. Наочність навчання, використання ТСО.
9. Робота з книгою.
10. Зародження нових понять, радість пізнання.
11. Організація тренувальних вправ.
12. Самостійність у роботі учнів.
13. Активність та ініціатива учнів.
14. Охоплення учнів різноманітними формами роботи.
15. Охоплення усною та мовною практикою.
16. Індивідуальний підхід (увага до здібних, робота з відстаючими).
17. Організація перевірки знань учнів.
18. Глибина та міцність знань учнів.
19. Відповідність оцінок та анотації до н ... Читати далі »
Категорія: МО класних керівників | Переглядів: 637 | Додав: Тетяна | Дата: 08.03.2012 | Коментарі (0)

Сучасні вимоги до уроку
Урок - це логічно закінчений, цілісний, обмежений визначеними тимчасовими рамками етап
навчально-виховного або, як зараз кажуть, педагогічного процесу
У ньому представлені всі основні елементи навчально-виховного процесу: цілі та задачі, зміст, форми, технологія, методи, засоби, контроль та оцінювання, тобто вся організаційна структура. Якість уроку залежить від правильного визначення кожного з цих компонентів та їх раціонального поєднання.
Вибудовуючи урок, необхідно визначити не тільки те, яка навчальна інформація чи способи дії повинні бути засвоєні, а й на якому рівні вони мають бути засвоєні на конкретному уроці. Але оскільки урок - це ланка цілісного навчального, розвивального та виховного процесу, відтак, не на кожному уроці основний його зміст може бути засвоєний на всіх трьох рівнях:
сприйняття, осмислення й запам'ятовування;
застосування знань і навичок за зразком;
застосув ... Читати далі »
Категорія: МО класних керівників | Переглядів: 732 | Додав: Тетяна | Дата: 08.03.2012 | Коментарі (1)

Вимоги до сучасного уроку
І. Дидактичні вимоги до сучасного уроку
1. Чітке формулювання освітніх завдань в цілому і його складових елементів, їхній зв'язок з розвиваючими і виховними завданнями.
2. Визначення оптимального змісту уроку відповідно до вимог навчальної програми і цілей уроку, з урахуванням рівня підготовки й підготовленості учнів.
3. Прогнозування рівня засвоєння учнями наукових знань, сформованості умінь і навичок як на уроці, так і на окремих його етапах.
4. Вибір найраціональніших, оптимальних методів, прийомів і засобів навчання, стимулювання і контролю. Вибір форм організації, що забезпечує максимальну самостійність у навчанні учнів.
5. Реалізація на уроці всіх дидактичних принципів.
6. Створення умов для успішного навчання учнів.
II. Психологічні вимоги до уроку
1. Психологічна мета уроку:
1) Проектування розвитку учнів у межах вивчення конкретного навчального предмет ... Читати далі »
Категорія: МО класних керівників | Переглядів: 666 | Додав: Тетяна | Дата: 08.03.2012 | Коментарі (0)

ЛІПЛЕННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ:
МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ УРОКІВ ЛІПЛЕННЯ


Вступ.
Скульптура (Lat sculptura, від sculpo) - висікаю, вирізаю. Процес творення, пластика від грецького (plastike, від plaso) - ліплю, вид образотворчого мистецтва заснований на принципі об’ємного, фізичного тривимірного зображення. Як правило, об’єкт зображення в скульптурі сама людина, менше - тварина (анімалістичний жанр), ще менше природа (пейзаж) та речі (натюрморт).
Постановка фігур у просторі, передача її рухів, пози, світлотіньове моделювання підсилююче рельєфність форми, фактура ліплення або обробки матеріалу, архітентонічна організація об’єму, зоровий ефект його маси, вагових відношень, вибір пропозицій специфічний в кожному випадку, характер силуету, є головним засобом вираження скульптури.
Об’ємна скульптурна форма будується в реальному просторі за законами гармонії, ритму, рівноваги, взаємодії з навколишньою архітектурою або природним середовищем, та н ... Читати далі »
Категорія: МО класних керівників | Переглядів: 824 | Додав: Тетяна | Дата: 08.03.2012 | Коментарі (0)

М. Метерлінк «Синій птах». Пошуки щастя

Мета. Розкрити зміст п’єси, розвивати навички проблемно-тематичного аналізу; шукати спільне і відмінне в прочитаних творах; розкрити символіку твору, довести, що істина нескінченна, за неї треба боротися, активізувати пізнавальні можливості виховувати старанність і наполегливість у пошуковій роботі; виховувати уважне ставлення один до одного.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма проведення: проект.
Обладнання: портрет М. Метерлінка; тексти феєрії М. Метерлінка «Синій птах» та драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня», ілюстрації до п’єс.
Епіграф «Потрібно вірити в можливість щастя, аби бути щасливим». /Лев Толстой/
Зміст уроку
I. Організаційна частина
1. Слово вчителя (актуалізація опорних знань про проект)
Учні! Сьогодні ми працюємо за проектом. А це значить – працюємо за шістьма «П». (Учні піднімають аркуш паперу з написаними визначенням ... Читати далі »
Категорія: МО гуманітарного циклу | Переглядів: 10149 | Додав: Тетяна | Дата: 08.03.2012 | Коментарі (0)