16:44
Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі»
Тема. Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі». Переродження Скруджа як наслідок осмислення свого життя.
Мета: допомогти учням глибше усвідомити гуманістичний зміст та ідейно – художні особливості твору; розвивати навички образного та логічного мислення; артистичні здібності; естетичні смаки, пам'ять учнів; виховувати на засадах гуманістичних загальнолюдських цінностей.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: портрет Ч.Діккенса, збірки його творів, ілюстрації, елементи костюмів та декорацій; аудіозаписи колядок.

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.Слово вчителя
В Англії існувала така традиція: перед Різдвом у пресі публікували твори з різдвяною тематикою. Діккенс теж написав збірку «Різдвяні оповідання», що побачила світ у 1843 році. У ній відбилися погляди автора на суспільство. Сам письменник розглядав цей твір як соціальну програму, як заклик до єднання багатих і бідних. Однак його мрії були ілюзорними – надії – нездійсненними.
Одне з оповідань збірки називається «Різдвяна пісня у прозі» і має підзаголовок «Святвечірнє оповідання з привидами».
2.Бесіда на повторення
1.Чи можете ви назвати головного героя твору?
2. Що відомо про Скруджа?
3.Що було завжди найголовнішим для нього?
4.Хто з’являється до нього вночі?

ІV Основний зміст роботи
Слово вчителя
На сьогоднішньому уроці ми подорожуємо у Святвечір. Тієї найдивовижнішої ночі, єдиної на рік, коли здійснюються всі бажання, стають реальними найфантастичніші речі. Ви знаєте, що Різдво – велике свято, торжество світла і добра, день очищення душі від усякого зла.
2.Вистава «Диво різдва»
Виходить Діккенс (учень у капелюсі, костюмі та галстуці)
Діккенс. Різдво! Які це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх, - навіть у тих, хто не має ні грошей, ні долі, - таких самих людей, як вони самі!
Увесь християнський світ возвеличує Різдво!

Учень 1
На свят – вечір панує казка,
Та всілякі дива пригоди…
На Різдво всі погратися прагнуть,
Добрі чари стають в пригоді…
Учень 2
Під Різдво , коли вечерю возять
Білої зимової пори,
Хоч морози аж печуть, морозять –
Скільки радості для дітвори!
Учень 3
Бувають дні, як одкровення Боже –
Благословення зоряних небес,
Коли на себе справжніх ми похожі
І в нас Ісус воістину воскрес.
Учень 4
Столетья таинства полны,
И не исчезнет жизнь, покуда
Есть ощущенья новизны,
И удивления и чуда.
Учень 5
Народився Бог на санях
В лемківськім містечку Дуклі.
Прийшли лемки у крисанях
І принесли місяць круглий.
Учень 6
Тешуть теслі з срібла сани,
Стелиться сніжиста путь.
На тихих санях в синь незнану
Дитя Боже повезуть…

Звучить аудіозапис колядки «Прилетіли янголята»
Діккенс. Так зустрічають Різдво в Україні та інших слов’янських країнах – хто з веселими пригодами, з чортами та відьмами, як у повісті М.Гоголя «Ніч перед Різдвом», хто з кутею пошановує хрещених батьків», а хто лише сподівається нащедрувати для себе й голодної матері, як Пилипко з оповідання Панаса Мирного «Морозенко».
У нас в Англії люди теж збираються за родинним столом, вітають один одного, смакують фаршированою яблуками гускою, пудингом, намагаються допомогти тим, хто цього потребує.
Клерк. Які ми щасливі, задоволені один одним, вдячні долі!
Фред. Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити. Хай живе різдво!
Тім. Людям приємно згадувати в перший день Різдва того, хто примусив кульгавих ходити, а сліпих бачити.
Скрудж (похмуро сидить над тарілкою), - Нісенітниця! Дурниця!Бачать користі від тих святок! Я не балую себе на святках! Булаб моя воля, я б такого бевзя, котрий бігає і галасує «Веселі святці!» - зварив би живцем укупі з начинкою! Окрім того, це ж даремне витрачання грошей. А що є миліше за гроші?
Гроші. Так, так, ми тут! Ми володіємо усім світом, і немає нічого кращого за нас!
Дух Марлі. Здоров був, мій колишній компаньйоне! Сидиш сам? Прибутки підраховуєш? Кажеш, що гроші – все? А я от зрозумів, що це не все щастя в житті, та тільки пізно. Ось послухай, що про тебе люди говорять.
Пані Кретчитова. Тільки ради такого великого свята хтось може пити за здоров’я такого поганого, скупого, злого, безжалісного чоловіка, як Скрудж.
Пан з біржі. Старий скнара!
Боржник Скруджа. Немилосердний!
Дівчина Скруджа. Всі його величні почування потроху пожерла охота наживати гроші, вона зовсім опанувала ним. Він усе важить лише користю!
Племінник Фред. Не такий приємний мій дядечко, яким міг бути. Але ж те зло , що він робить карає його самого!
Дух Марлі (до Скруджа). От бачиш! А погляньмо ще туди, у майбутнє (вказує на старця з бородою, нещасного, самотнього, що плаче над тарілкою).У кожної людини душа не повинна бути замкнена, - треба, щоб вона мала співчуття до інших…
Скрудж (розчулений, застрашений).Страшно! Так ото таке моє майбутнє?.І гроші, що я дбайливо складав складав, відмовляючи собі в усьому, не допоможуть?
Дух Марлі. Ні, за гроші не купиш ні справжнього кохання, ні справжніх друзів, ні поваги та приязні, не відкупишся і від самої смерті!
Гроші. Не слухай його, брехня!
Скрудж. Веди мене, куди хочеш! Коли ти хочеш учити мене, то я хочу скористатися з твоєї науки.
Діккенс. Принцип добра завжди перемагає, незважаючи на щонайневдячніші обставини і важкі перепони!
Скрудж. (веселий, привітний). Я почуваю себе легким, як пушинка; щасливим, як янгол; веселим, як школяр; у мене аж голова крутиться…
Ой,який же я щасливий! Як я не розумів раніше, що добре слово, привітний усміх грошей не коштує; але часом добре слово – дорожче нам за великі кошти!
Гроші (ображено). Нас зневажають!
Діккенс:Ось так Скрудж став таким добрим другом, добрим господарем і доброю людиною, що навряд чи й знайдеш другого такого у доброму старому Лондоні або в якому іншому доброму старому світі.

3.Інтерактивна вправа «Мікрофон»
1.Хто з акторів був найпереконливішим, добре впорався із завданням.
2. Яка мета «візиту» Марлея до Скруджа.
3.Що зрозумів Марлей, але «на жаль вже після смерті.
4.Як ви вважаєте , що сприяло переродженню Скруджа.
5.Яким шляхом Скрудж ішов до переродження?
6. Настільки вистава передає основну думку твору?

4.Обговорення схеми «Шлях Скруджа до Щастя»

Похмурий Добрий
Байдужий Різдвяна Милосердний
Скнара подорож Радісний
Жорстокий Людяний
Щедрий
5.Метод «Прес»
Міні – дискусія про роль грошей у житті людини.
6.Інтерактивна вправа «Займи позицію»
На дошці написано:
Щастя – це
Гроші, багатство, Золота здоров’я, друзі, рідні,
слава, влада. середина. любов, можливість займатися
улюбленою справою.
Учні стають і займають відповідну позицію, обґрунтовуючи свій вибір.

V. Підсумок уроку
Заключне слово вчителя
Різдвяна історія Ч.Діккенса схожа на казку зі щасливим кінцем. Як і кожна казка, вона має свій підтекст. Письменник нагадує людям, що часто у своїх нещастях винні вони самі у їхніх руках змінити життя на краще, жити у мирі та злагоді бути добрими і милосердними. Потрібно хоча б іноді аналізувати свої вчинки, і тоді стануть зрозумілими помилки, які треба виправляти завжди вчасно. Так думав письменник, який бажав бачити всіх людей щасливими. Його мрії були ілюзорними, та все ж він змушував людей замислитися над власним життям.

VІ. Домашнє завдання
Написати твір–роздум «Що в житті людини найцінніше?» за повістю Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».
Вчитель світової літератури Ю.В.Сацик
Категорія: МО гуманітарного циклу | Переглядів: 7008 | Додав: Юлія_С | Теги: Діккенс різдвяна пісня у прозі | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]