Шарль Бодлер – пізній романтик і предтеча символізму - Зарубіжна література - Вчителю-предметнику - Каталог файлів - Лошкарівська ЗОШ І-ІІІ ст.
Неділя, 04.12.2016, 00:02
Вітаю Вас Гість | RSS

Лошкарівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог файлів

Головна » Файли » Вчителю-предметнику » Зарубіжна література

Шарль Бодлер – пізній романтик і предтеча символізму
08.03.2012, 14:18
Урок зарубіжної літератури у 10 класі
Ананова Т.О., вчитель світової літератури.

Тема: Шарль Бодлер – пізній романтик і предтеча символізму.
Мета. Познайомити учнів з неординарною особистістю поета. Розповісти про оцінку творчості Бодлера його сучасниками-поетами, звернути увагу учнів на вплив дитячих та юнацьких вражень поета на подальше становлення творця, залучити учнів до самостійної роботи з літературною критикою.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Форма проведення уроку. Урок-знайомство. Лекція з елементами бесіди.
Обладнання. Портрет Бодлера; збірка творів.
ХІД УРОКУ
«Бодлер – король поетів»
/Рембо/

І. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
Кожна людина магічно приймаючи оточуючий світ, обов’язково зустрічає вірші, які її глибоко хвилюють. Для когось – це пісні Висоцького, для когось – це Гумільов, Петрарка, Рильке – ні це важливо. Важливо те, що відчуваючи глибину, деяку поетичну напругу і музичність поетичної фрази, людина відчуває саме магію поетичної форми, магію, що творить поет. Кожен справжній поет неминуче є магом, постійно змінюючи себе і оточуючий світ. І в цьому розумінні поети навіть вище магів, так як не кожен маг може назвати себе поетом.
На сьогоднішньому уроці, розпочинаючи розмову про творчість французького поета Шарля Бодлера, мені б хотілося сформулювати основну направленість нашого знайомства з поетом і його творчим доробком так: «Магія Бодлера».
По-різному приходять до нас поети, з якими потім уже не розлучаєшся, як правило, спочатку: вірш, іноді рядок, потім пошуки збірки – знайомство стає ближчим, тіснішим, ріднішим. А буває по-іншому.
Я з поезією Бодлера познайомилася дуже оригінально. Спочатку читаючи про французьку поезію ХІХ ст., я зустрілася з висловом Рембо: «Бодлер – король поетів», потім запам’ятався вислів Валері про збірку Бодлера «Мушу визнати, що книга, яка читається без труднощів, майже нічого мені не дає».

ІІ. Сприйняття та первинне усвідомлення матеріалу
Бесіда з учнями, їх повідомлення
– А чи зустрілися вам при підготовці до уроку якісь цікаві думки інших поетів , критиків про Бодлера?

Учні попередньо поділилися на групи: «літературознавці», «біографи», «теоретики». Ці всі повідомлення підготували «літературознавці»
Перше повідомлення
Андре Моруа, відомий французький письменник-мемуарист, літературний критик, автор збірки «Літературні портрети», писав про Бодлера; «…в тому й особливість витвору мистецтва, що в ньому нічого не можна змінити. Шартський собор і сонет Бодлера такі, які вони є. І не інакші».
Друге повідомлення
Акутагава Рюноске, японський письменник, в одній із своїх новел висловився ще категоричніше: «…людське життя не варте одного рядка Бодлерівського».
Третє повідомлення
Наш земляк і сучасник, поет-перекладач Іван Петровцій (він переклав вірші Бодлера, видав поетичні і прозові переклади збіркою «Літанії сатани») пише: «Бог дав мені життя фізичне, Бодлер дав мені життя духовне».
Слово вчителя
Отже, повідомлення цікаві, що ж це за «чарівник», як назвала його М. Цвєтаєва, що нам відомо про цього поета? Можливо, є сенс послухати коротенькі повідомлення учнів, що готували довідки про поета біографічного характеру.
Повідомлення учнів з групи «біографів».
Учні класу цікаві факти занотовують у свої зошити
Народився у Парижі, в сім’ї, де між подружжям існувала велика різниця у віці і в характерах.
Його батько, якому було вже за шістдесят, походив із селян, він вийшов у люди ще за «старого режиму» належав до інтелігенції, що сформувалася в добу Просвітництва.
Мати поета, походила з міщанської сім’ї, була молодша від чоловіка більше ніж на тридцять років.
Батько помер, коли Шарлю було сім років. Незабаром мати вдруге виходить замі за офіцера Опіка, людину обмежену, ретельного служаку.
Слово вчителя
Основи людської особистості закладаються в дитячі та юнацькі роки, що значною мірою визначає подальше формування психології та світосприймання. На Шарля Бодлера, безперечно, глибоке враження справила сімейна драма: смерть батька, якого він любив, і поява вітчима, якого він не прийняв і зненавидів. Той же поставив собі за мету перевиховати «важку дитину». Друге заміжжя матері і її покору вітчимові Шарль сприйняв як зраду, котру не міг простити їй до кінця життя. Ви уже, особливо «теоретики», знайомилися з віршами Бодлера, чи не зустріли ви твору, в якому би звучали ці поетично трансформовані біографічні мотиви?
Повідомлення «теоретиків»
У великому вірші «Благословення», яким відкривається цикл збірки «Квіти зла», що називається «Сплін і ідеал» (перший і найбільший цикл єдиної збірки поета), йдеться про трагічну долю в чужому і ворожому його світі:
Коли з’являється Поет на цьому світі,
Його родителька від розпачу й журби
На Бога кидає прокльони ядовиті,
І співчутливо Бог сприймає ті клятьби…

У рядках вірша звучать поетично трансформовані автобіографічні мотиви, глибока особиста трагедія.
Та чи не важливіше зазначити, що вже в юні роки, в «лоні сім’ї» складається визначальна модель стосунків поета зі світом, яка не змінюючись надалі, буде лише розширюватися й поглиблюватися. В основі її складний комплекс умонастроїв, що включає, з одного боку, конфронтованість і палкий протест, з другого – почуття відчуженості, відчаю, приреченості. Конфлікт із сім’єю спонтанно переріс у конфлікт з усім буржуазним суспільством.
ІІІ. Усвідомлення знань
Слово вчителя
Цікаве повідомлення. Дійсно, про поета найповніше можуть розповісти вірші, бо саме в поетичному рядку поет звіряє все: наболіле, сокровенне, таємне і незрозуміле навіть самому собі. Зараз послухаємо ще кілька цікавих повідомлень-родзинок «біографів».
Повідомлення «біографів»
1. Роки навчання в коледжі, виключення з коледжу. Причина: не видав друга, з’їв записку, яку вимагав показати вчитель. Мотивував тим, що не може видавати чужих таємниць.
2. Поглиблення конфлікту з матір’ю та вітчимом. «Заслання» на о. Маврикій, самовільне повернення в Париж, розрив з сім’єю.
3. Вільне життя в паризькому аристократичному середовищі, наміряний епатаж (пофарбував волосся у зелений колір), перші статті-відгуки про виставки художників-експресіоністів, рішення займатися поезією.
4. Робота над збіркою «Квіти зла», підготовка до видання.

ІV. Підсумки уроку
Епатаж, дивацтво – це все була лише зовнішня частина життя Бодлера. Поезію він вважає основним своїм покликанням, але пише мало (в кількісному вираженні), не поспішає друкуватися, довго і ретельно працює над кожним віршем. Те, що для пересічного митця було лише засобом заробітку, для Бодлера стало життям. Переклади, бібліотеки, музеї, концерти, виставки… Бодлер не лише поет, перекладач. Його мистецькі статті стали надбанням естетичної думки Франції ХІХ ст. За браком часу не можу сьогодні детально зупинятися на значній частині творчого доробку поета. На наступних уроках детально зупинимося на збірці «Квіти зла».
Американський письменник Едгар По, твори якого перекладав на французьку мову Бодлер, писав: «Квіти зла» – вершина творчості Бодлера».
V. Домашнє завдання
1. За власним бажанням вивчити вірш Ш. Бодлера напам’ять.
2. Підготуватися до аналізу поезій.
Категорія: Зарубіжна література | Додав: Тетяна
Переглядів: 753 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 4.6/11
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2016
Конструктор сайтів - uCoz